ترفند های تلگرام که باید بدانید [14 ترفند مخفی]

ترفند های تلگرام

ترفند های تلگرام عنوانی هست که برای این مقاله انتخاب کرده‌ایم. قابلیت‌های بسیار جذابی در تلگرام وجود دارد که آن را از بسیاری از جهات با پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ متفاوت کرده است. خیلی خوب هست این مقاله را تا انتها ملاحظه بفرمایید و حتما قابلیت‌هایی خواهید یافت که تاکنون از انها استفاده نکرده‌اید ولی بسیار جالب هستند. پس جهت آشنایی با ترفند های تلگرام تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در خواست مشاوره تبلیغات در تلگرام

قابلیت ری اکشن به پیام تلگرام

خوب با ری‌اکشن در اینستاگرام به صورت ناخودآگاه آشنا هستیم. هر زمانی که پستی را در اینستا، لایک می‌کنیم، عملا به آن پست، ری‌اکشن نشان داده‌ایم. تلگرام، مدتهاست که چنین قابلیتی را اضافه کرده است. لذا برای اینکه این قابلیت در پست‌هایی که در کانال یا گروهتون منتشر می‌کنید، به اعضای گروه و کانال نشان داده شود.

برای این منظور روی عنوان گروهی که مدیرش هستید و می‌خواهید قابلیت ری‌اکشن آن را فعال کنید، کلیک کنید. سپس علامت مداد رو که در عنوان گروه هست رو کلیک فرمایید.

سپس صفحه‌ای مشابه شکل زیر نشان داده می‌شود. به صورت پیش‌فرض، ری‌اکشن در کانال یا گروه، غیر فعال هست.

همانند شکل بالا، روی گزینه off کلیک فرمایید تا صفحه‌ای مشابه صفحه زیر نشان داده شود.

ری‌‌اکشن فعال می‌شود و می‌توانید انواع مختلف ری‌اکشن که برای هر پست نشان داده می‌شود را تغییر دهید.

از این به بعد هر پستی که در کانال یا گروه قرار می‌دهید، همانند شکل زیر، ری‌اکشن‌های مختلف، نشان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید
افزودن بانک شماره به تلگرام

قابلیت اسپویلر تلگرام

یکی دیگر از ترفند های تلگرام، اسپویل (spoil) به معنای از بین بردن می‌باشد و در تلگرام به این معنا هست که قسمت‌هایی از پیام به صورت عادی به دلایل مختلف به کاربران نشان داده نشود.

همانگونه که در شکل  نشان داده شده است، زمانی که پیامی نوشته شد، قبل ارسال آن روی متن با لمس روی گوشی همراه، چند ثانیه‌ای فشار می‌دهیم. سپس امکان انتخاب کردن (select) فعال می‌شود. بخش مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و سپس همانگونه که در شکل بالا مشخص است، آن بخش از متن، برفکی می‌شود.

 

translate یا ترجمه در تلگرام

تلگرام پیام‌رسانی هست که امکانات بسیار جذابی دارد. ممکن است فردی انگلیسی زبان در گروهی فارسی زبان عضو باشد و بخواهد ترجمه پیام‌ها را به زبان خودش را به راحتی مشاهده کند. برای این منظور بایست ابتدا آپشن مربط به ترجمه پیام ها را در تنظیمات در قسمت زبان، فعال کنیم. مراحل در شکل زیر، نشان داده شده است.

مطابق تنظیماتی که در شکل بالا نشان داده شده است، تمامی متن‌ها به انگلیسی ترجمه می‌شود و متن‌های انگلیسی ترجمه نمی‌شود.

برای فعال شدن ترجمه،کافی هست که روی پست مورد نظر کلیک کنیم.

در اینجا روی گزینه Translate چنانچه کلیک بفرمایید، ترجمه متن همانند شکل بعدی، نشان داده می‌شود.

قابلیت QR Code

اگر دقت کرده باشید، در رستوران‌ها به جای اینکه بیان و منوی غذا رو بین مشتریان با جزئیات چند صفحه‌ای پخش کنند، روی جایی در میز، QR Code مربوط به منو رو قرار داده‌اند تا متشریان با اسکن کردن اون کد، به صفحه منو در سایت رستوران هدایت شوند. این کار برای سادگی هست. مثلا فرض کنید که می‌خواهید اطلاعات تماستون که همان صفحه پروفایلتون در تلگرام هست را برای دیگران، مثل در تابلوی اعلانات به اشتراک بگذارید، تلگرام این امکان را به شما می‌ده تا کیو آر کود پروفایلتون رو ایجاد کنید و حالا اون رو چاپ کنید، یا در سایت‌ها و یا کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی به اشتراک بگذارید تا دیگران با اسکن آن با تلفن همراهشون، با سرعت با شما آشنا شوند.

برای ساخت QR Code از پروفایلتون، لطفا مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا روی عکستون در پروفایلتون، مطابق شکل بالا کلیک کنید. صفحه زیر نشان داده می‌شود.

روی گزینه‌ای که شبیه علامت کیوآرکود هست، کلیک کنید. صفحه زیر نشان داده می‌شود.

حال QR Code پروفایل شما ایجاد شده است و می‌توانید آن را برای دیگران ارسال کنید و یا در کانال‌ها و گروه‌های دیگر به اشتراک بگذارید و یا پرینت گرفته و آن را روی درب اتاقتان بچسبانید.

با همین روش می‌توان برای کانال‌ها و گروه‌های عمومی نیز QR Code ایجاد کنید. مثلا برای درسم در دانشگاه که گروهی عمومی در تلگرام دارد، کیوآرکد رو ایجاد می‌کنم و روی درب اتاقم می‌چسبانم تا دانشجوها به سادگی به گروه درس در تلگرام منتقل شوند.

برای این منظور، روی عنوان گروه یا کانال کلیک می‌کنیم. سپس علامت مداد که در بالا برای تغییر دادن تنظیمات هست را می‌زنیم. سپس صفحه‌ای مشابه زیر نشان داده می‌شود.

همانگونه که در شکل بالا نشان داده شده است، در اینجا نیز عملامتی مشابه کیوآرکد هست. چنانه رویش کلیک کنید، صفحه‌ای مشابه شکل زیر نشان داده می‌شود.

در اینجا هم گزینه به اشتراک‌گذاری وجود دارد که یا می‌توانید برای دیگران ارسالش کنید و یا در دیگر کانال‌ها و یا گروه‌ها ارسال کنید.

ترفند تلگرام: ایموجی های متحرک تلگرام

ایموجی‌های متحرک در نسخه جدید تلگرام فعال شده است. این ایموجی‌ها قابلیت اکشن نیز دارند. مثلا اگر ایموجی قلب رو برای فردی ارسال کنید و او یا شما روی آن کلیک کنند، قلب‌های زیادی از آن فوران می‌کند و تلگرام نشان می‌دهد که آیا فرد مقابل در حال دیدن این فوران هست یا خیر. از این دست از ایموجی‌های جذاب در تلگرام کم نیستند.

در خواست مشاوره تبلیغات در تلگرام

قابلیت بازی تلگرام

بازی‌ها در تلگرام با ربات‌ها پشتیبانی می‌شوند و امکانات بسیار جذابی ارائه می‌دهند. برای این منظور در قسمت چن تلگرام @gamee رو تایپ کنید و مانند بقیه ربات‌ها او رو فعال کنید. برای شروع بازی سوال‌های متعددی می‌پرسه و می‌تونید بازی‌ای که انتخاب کردید رو برای دوستانتون هم ارسال کنید تا با همدیگر بازی کنید.

همانگونه که در شکل بالا می‌بینید، برای اینکه به راحتی بازی مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید، کافی هست @gamee  با یک فاصله بعد از اون رو تایپ کنید تا لیست بازی‌ها نشان داده شود. البته لطفا توجه داشته باشید که قبلش روی @gamee کلیک بفرمایید و آن را استارت کنید.

فولدر بندی تلگرام

امکان بسیار جالب دیگری که اخیرا هم در نسخه‌های اندروید، آیفون و هم در نسخه دسکتاپ تلگرام ارائه شده است، امکان فولدر بندی یا دسته بندی، چت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها می‌باشد. ممکن است، شما برخی از کانال‌ها و گروه‌ها و یا چت‌ها برایتان اهمیت خاصی داشته باشند. قبلا تنها امکانی که بود، می‌توانستید، افراد، کانال‌ها و گروه‌ها مهم رو سنجاق (پین) کنید که البته آن هم تعدادش محدود بود. اما با فولدر بندی می‌توانید هر تعداد فولدر (پوشه) را ایجاد کنید و در زمان‌هایی که فرصت زیادی ندارید، تنها به فولدرهای با اهمیت بیشتر سربزنید.

خوب، برای شروع کار، ابتدا روی عکس خودتون کلیک کنید. مطابق با شکل زیر رو گزینه settings یا تنظیمات کلیک کنید.

سپس مطابق با شکل زیر، روی گزینه Folders یا فولدرز یا پوشه‌ها کلیک کنید.

صفحه‌ای مشابه با شکل زیر به شما نشان داده می‌شود.

تگرام به شما پیشنهاد می‌دهد که دو پوشه برای پیام‌های خوانده نشده (unread) ویک پوشه برای کانال‌ها، گروه‌ها و چت‌های شخصی (personal) ایجاد کنید. اگر می‌خواهید به توصیه تلگرام گوش کنید، روبروی این دو گزینه، دکمه Add را بزنید.

پوشه Unread یا پیام‌های خوانده نشده که مشخص است. عملا پیام‌های خوانده نشده در این پوشه قرار می‌گیرد. پوشه Personal یا شخصی هم، بسیار جالب است. تنها پیام‌هایی که به صورت مستقیم با دیگر افرد رد و بدل کرده‌اید در این پوشه قرار می‌گیرند. لذا پیام‌های منتشر شده بواسطه، ربات‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها را دیگر در این پوشه مشاهده نمی‌کنید.

امکان بسیار خوبی هست و توصیه می‌کنم برای مدیریت بهتر تلگرام، از امکان فولدر بندی تلگرام، استفاده فرمایید.

رسانه های محو شونده

من به شخصه درک نمی‌کنم که این امکان به چه درد می‌خوره. فرض کنید که می‌خواهید، عکس، فیلم، یا هر فایل دیگری را برای شخصی ارسال کنید و می‌خواهید پس از مثلا 1 ساعت دیگه، به صورت خودکار هم برای شما و هم برای اون پاک شود. برای اینکار از امکان Self-Destruct Timer (تایمر یا زمان‌بندی خود پاک کننده) استفاده می‌کنید. چگونه؟!

برای اینکار، ابتدا گزینه سنجاق 📎 رو بزنید تا بتونید عکس یا هر فایل دیگهی رو انتخاب کنید.

موقع انتخاب فایل در تلگرام دو گزینه وجود داره. یکی اینکه مشابه شکل زیر روی علامت دایره کلیک کنید.

با اینکار اون عکس یا فایل انتخاب می‌شود و با زدن دکمه ارسال، ارسال می‌شود اما گزینه خود پاک کننده یا محو شونده به شما نشان داده نمی‌شود.

برای اینکه گزینه محو شونده به شما نشان داده شود، روی خود فایل (جایی غیر از اون دایره کوچیکه) کلیک کنید. در این صورت، صفحه‌ای مشابه شکل زیر بهتون نشون داده می‌شه

همونگونه که در شکل بالا با فلش نشون دادیم، یه آیکونی مشابه ساعت ظاهر می‌شه که اگر روش کلیک کنید، صفحه‌ای مشابه شکل زیر بهتون نشون داده می‌شه

می‌تونید زمان محو شوندگی خودکار رو انتخاب کنید و در نهایت گزینه Done رو بزنید

اشاره به زمان

این امکان، یعنی ارسال پیام زمان‌بندی شده، بسیار بسیار جذاب هست و می‌توانید برای مدیریت کارهاتون ازش استفاده کنید. مثلا فردا راس ساعت 10 صبح، با یک پیام، نکته‌ای رو به دوستی یادآوری کنید یا از همین الان تنظیم کنید که ماه بعد در فلان ساعت، مثلا پیام یا ویس تبریک تولد برای یکی از دوستان یا مشتریاتون ارسال بشه. خوب خیلی خیلی عالیه

البته این دکمه یه کاربرد خیلی خیلی خیلی عالی دیگه‌ای هم داره. خوب حتما برای شما هم پیش اومده که مثلا از دست یه نفر، شاید اون یک نفر بهترین دوست و شایدم همسرتون باشه، خیلی عصبانی هستید و می‌خواید یه ویس یا یه متن بنویسید که توش پر از انتقاد و سرزنش هست. به هر حال در اون زمان، بسیار عصبانی هستید و احتیاج دارید عصبانیتتون رو توی ویس یا با متن به زبون بیارید تا کمی راحت‌تر شوید. ولی خوب هممون می‌دونیم شاید 1 ساعت و یا 1 روز دیگه نخوایم دقیقا این پیام رو بفرستیم و یا چیزی نفرستیم و یا شایدم یه پیام انتقادی با عصبانیت کمتر. البته تجربه شخصی من نشون می‌ده که انتقاد تقریبا هیچ‌وقت جواب نمی‌ده و می‌شه با روش‌های بهتری به اهدافمون برسیم. البته یه آموزش برای اینکه ویسی که تو تلگرام گرفتید مستقیم ارسال نشه …

پس از اینکه روی دکمه میکروفون کلیک کردید، بگیرید بکشیدش بالا تا روی علامت قفل قرار بگیره. بعد دیگه راحت حرفاتون رو بزنید. بعدش دکمه ارسال رو نزنید. بلکه دکه توقف رو مشابه شکل زیر بزنید

صفحه‌ای مشابه شکل زیر نشون داده می‌شه

که پیام صوتی هنوز ارسال نشده و منتظر ارسال هست.

توضیحاتی که در ادامه می‌دم برای هر پیامی صدق می‌کنه، به شرطی که دکه ارسال رو ببینید

اوکی، برای اینکار، هر پیامی که نوشتید، چه داخل گروه، چه پیامی که می‌خواهید مستقیما به فردی ارسال کنید، به جای اینکه طبق عادت همیشگی سریعا دکمه ارسال رو بزنیم، اینبار روی دکه ارسال انگشتمون رو چند ثانیه‌ای نگه داریم و یا اگه از نسخه دسکتاپ تلگرام استفاده می‌کنیم، روی دکه ارسال، کلیک راست کنیم.

با لمس ممتد چند ثانیه‌ای دکمه ارسال، صفحه‌ای مشابه شکل زیر، نشون داده می‌شه

گزینه Schedule message یا پیام زمان‌بندی شده رو انتخاب کنید تا صفحه‌ای مشابه شکل بهتون نشون داده بشه

تو این صفحه می‌تونید دقیقا زمانی که مدنظرتون هست تا پیام ارسال بشه رو انتخاب کنید و بعد دکه آبی رنگ بزرگ انتهای صفحه رو بزنید

عالی. پیام شما ارسال شده اما هم‌اکنون به دست مخاطبتون نرسیده و بعدا به دستش خواهد رسید.

حتی اگر یک پیام در صف انتظار برای ارسال هم داشته باشید، از این به بعد در کنار دکمه ارسالتون، آیکون زیر رو هم خواهید داشت

که اگه روش کلیک کنید، پیام‌هایی که هنوز زمان ارسالشون نرسیده رو بهتون نشون می‌ده.

تک تک پیام‌هایی که در این صفحه هستید رو یا می‌تونید پاک کنید، یا ویرایششون کنید یا سریعا ارسالشون کنید و یا زمان‌بندی ارسالشون رو تغییر بدید

خیلی عالیه، نه ؟!

فوروارد پیشرفته

یکی از بهترین ترفند های تلگرام، امکان فوروارد پیشرفته است. خیلی وقت‌ها می‌خواهید پیامی رو (مخصوصا، عکس، صوت یا ویدئو و یا فایل‌های با اندازه بزرگ) بدون اینکه روی موبایل یا کامپیوتر خودتون ذخیره کنید، برای فرد دیگری یا تو گروه یا کانال دیگری ارسال کنید، بدون اینکه اون فرد یا کانال اصلی که پیام ازش اومده مشخص باشه و یا کپشن یت همومن توضیحاتی که در پیام هست رو حذف کنید. برای رسیدن به این خواسته‌ها، فوروارد پیشرفته یا فوروارد بدون نقل قول در تلگرام به کارتون میاد.

برای اینکار مشابه شکل زیر، روی پیامی که می‌خواید فورواردش کنید، یا یک لمس انگشت ساده، کلیک کنید. صفحه‌ای مشابه زیر بهتون نشون داده می‌شه

رو گزینه فوروارد کلیک می‌کنید و مقصد فوروارد رو در ادامه انتخاب می‌کنید. مثلا یکی از دوستانتون یا یه گروه یا کانالی که مجوز قرار دادن پیام رو توش دارید.

حالا مطابق شکل بالا با یک کلیک دیگه روی پیام (قبل از اینکه دکمه ارسال رو بزنید)، صفحه‌ای مشابه شکل زیر بهتون نشون داده می‌شه

با اتخاب Hide Sender’s name، اینکه پیام از چه مرجعی فوروارد شده حذف می‌شه و با زدن گزینه Hide caption، کپشن یا توضیحات پیام حذف می‌شه.

همچنین در این مرحله اگر خواستید گیرنده پیام رو تغییر بدید و به شخص دیگری ارسال کنید، می‌تونید گزینه Change receipt رو بزنید و در نهایت گزینه Send message رو بزنید تا پیام ارسال شود.

ترفند های تلگرام: تنظیمات پیشرفته تلگرام

خوب، اکثرا به تنظیماتی که تلگرام به صورت پیشفرض قرار داده اکتفا می‌کنیم و به تنظیمات تلگرام کاری نداریم.

پیشنهاد می‌کنم همواره سری به گزینه Settings یا تنظیمات در تلگرام خودتون بزنید  و منوهای مختلفش رو بررسی کنید. دراین مقاله امکان بررسی تمامی این تنظیمات نیست و اگر زبان تلگرام خودتون رو فارسی انتخاب کرده باشید که توضیحات خوبی تلگرام قرار داده. انشالله در مقاله‌ای مجزا به صورت جداگانه به تنظیمات پیشرفته تلگرام خواهیم پرداخت.

در زیر برخی از این تنظیمات در تلگرام را به صورت لیستی اورده‌ام که البته به سادگی می‌توانید در قسمت تنظیمات تلگرام آنها را پیدا کنید

  • انتخاب نام کاربری
  • درخواست نام کاربری سفارشی
  • خاموش کردن گزینه‌ی پیش‌نمایش پیام‌ها
  • ریپلای کردن پیام‌ها از طریق اعلانات ظاهر شونده
  • تغییر شماره تلفن همراه در تلگرام
  • سفارشی‌سازی پس‌زمینه چت
  • مدیریت دانلود فایل‌های رسانه‌ای
  • مخفی‌سازی فایل‌های رسانه‌ای تلگرامی در گالری
  • مخفی کردن “زمان آخرین بازدید”
  • تعیین رمز برای گفت‌وگوها
  • بررسی حساب‌های کاربری فعال در تلگرام
  • تغییر تم و رنگ تلگرام
  • حذف حساب کاربری به صورت دستی یا خودکار
  • پوشه گفتگوها
  • جلوگیری از از اضافه شدن به صورت اتفاقی به گروه‌ها
  • فعالسازی حالت شب به صورت خودکار
  • جستجو در کانال ها

برای جستجو در هر کانال یا گروهی در تلگرام، ابتدا روی علامت سه نقطه‌ای که بالای کانال یا گروه سمت راست اون قرار داره کلیک کنید. پاپ‌آپی به صورت زیر نشون داده می‌شه

روی گزینه Search یا جستو کلیک بفرمایید. صفحه‌ای مشابه زیر بهتون نشون داده می‌شه. عبارت مورد نظرتون رو مشابه شکل زیر نوشته و علامت جستجو را بزنید.

مثلا در شکل زیر، 130 نتیجه نشون داده شده است که با زدن گزینه‌های بعدی و قبلی می‌توانیم نتیجه‌های مختلف رو ببینیم.

پیش نمایش و استیکرها

خوب مواقعی که گوشی موبایلمون روی میز یا جایی هست که دیگران می بینند، نمی‌خواهیم پیام‌هایی که برامو ارسال می‌شود را دیگران ببینند. هرچند که موبایلمون قفل هست، ولی پیش‌نمایش پیام‌های جدید نشان داده می‌شود.

برای این منظور در قسمت تنظیمات، مشابه شکل زیر، روی گزینه Notifications and sounds (اعلانات و صداها)، کلیک بفرمایید

مشابه تصویر زیر می‌توانید گزینه‌های مختلفی رو انتخاب کنید

مثلا Private chats یا چت‌های خصوصی رو انتخاب کنید. صفحه‌ای مشابه شکل زیر نشان داده می‌شود

با غیر فعال کردن این گزینه، دیگه متن پیام‌های خصوصی شما در اعلانات نشان داده نمی‌شود

ترفند های تلگرام : خواندن پیام بدون سین خوردن

امکانی هست که هرچند من ازش خوشم نماید ولی توضیحاتش رو بیان می‌کنم.

مشابه قبل مانند وارد تنظیمات و بخش اعلانات شوید

سپس مانند شکل زیر، گزینه چت‌های خصوصی را انتخاب کنید

مشابه شکل زیر، Popup Notifications رو انتخاب کنید

صفحه زیر نشان داده می‌شود:

یکی از دو گزینه را مطابق شکل زیر انتخاب فرمایید

لذا پس از این چنانچه کسی برایتان پیام فرستاد بر روی موبایلتون پنجره پاپ آپ نشون داده می‌شه که میتونید پیام رو ببینید و تا زمانی که جوابی برای آن ارسال نکنید دو تیک دریافت و خوانده شدن پیغام در تلگرام طرف نمایش داده نمیشه و اون شخص فکر میکنه که اصلا شما پیامش را نخوندید. اما چنانچه برین تو تلگرام و صفحه چت و باز کنید اون زمان هست دو تیک میخوره و مخاطبتون می‌فهمد که پیام رو خوندید.

نتیجه اخلاقی: از این کارها نکنید

بیشتر بخوانید
بانک شماره موبایل استان هرمزگان

چت مخفی تلگرام

سکرت چت یا چت مخفی تلگرام، امکانی بسیار عالی برای حفط امنیت در ارسال پیام در تلگرام هست. به نظر من تلگرام اونقدر پیام‌رسان قابل اعتمادی هست که مثلا در جنگ عراق هم داعش از تلگرام استفاده می‌کنند و هم نیروهای دولتی. چون تلگرام به هیچ دولتی وابسته نیست و حریم خصوصی در اون به خوبی حفظ می‌شود.

برای این کار مخاطب مورد نظرتون رو انتخاب کنید. روی عکس پروفایل یا نام مخاطبتون کلیک کنید و سپس گزینه 3 نقطه در بالا سمت راست را بزنید

با اینکار عملا از اون مخاطب دعوت کرده‌اید تا در چت سکرت شرکت کند. با این کار هیچ ردی از گفتگوهای شما در سرورهای تلگرام نمی‌مانند و رمزنگاری پیام‌های رد و بدل شده فقط بین شما و اون مخاطب انجام می‌شود. همچنین پس از مدتی پیام‌ها پاک می‌شود و هیچ ردی از آنها نمی‌ماند. همچنین این پیام‌ها رو هم نمی‌تونید فوروارد کنید.

من که تا حالا نیاز پیدا نکردم از این امکان استفاده کنم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد: 8

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید