بازاریابی در واتساپ | واتساپ مارکتینگ را چگونه شروع کنم؟

پرسشی که ذهن خیلی‌ها وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم از واتساپ برای بازاریابی استفاده کنیم؟ بازاریابی در واتساپ برای کسب‌وکار من جواب می‌دهد و چه ریسک‌هایی در این مسیر  وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم تا حدود این ابهامات رو مرتفع کنیم.

زمانی که صحبت از شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم، سایتهایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر به سرعت در ذهن تداعی می‌شوند. اما پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ و تلگرام، از نظر تعداد کاربران با شبکه‌های اجتماعی قابل رقابت هستند و امروزه پیام‌رسانها به سرعت و با گستردگی بالایی برای بازاریابی استفاده می‌شوند.

واتساپ با داشتن 1.5 میلیارد کاربر فعال ماهانه در سطح جهان، گوی سبقت را از دیگر پیام‌رسان‌ها ربوده است و لذا در بازاریابی اهمیت بالایی دارد. لذا نمی‌توان از نفوذ واتساپ در میان کاربران چشم‌پوشی کرد. از این‌رو باید دید که تا چه میزان و با چه قدرتی از واتساپ برای بازاریای استفاده می‌کنیم. همچنین مانند تمامی حوزه‌های شناخته‌نشده جدید، بازاریابی در واتساپ، فرصت‌ها و ریسک‌هایی برای کسانی که نخست در آن ورد می‌کنند، دارد.

فهرست محتوا مخفی کردن

واتساپ چیست؟

واتساپ برنامه‌ای رایگان هست که روی گوشی موبایل نصب می‌شود که اجازه می‌دهد به صورت رایگان و بدون آنکه هزینه‌ای پرداخت کنید، با دوستانتان چت کنید و برای آنها پیام ارسال کنید. این اپلیکشن همچنین این امکان را نیز به شما می‌دهد تا عکس، ویدئو و دیگر فایلهایتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و با آنها به صورت رایگان به صورت صوتی و تصویری صحبت کنید.

در کشورهایی که تعرفه پیامک آنها بالا هست مانند برزیل، مکزیک و مالزی، 60 درصد از مردم برای ارسال پیام از واتساپ استفاده می‌کنند. در حقیقت واتساپ در 109 کشور جایگزین ارسال پیامک شده است و 55.6 درصد از مردم جهان را به خود جذب کرده است.

پس از آنکه فیسبوک واتساپ را با 19 میلیارد دلار واتساپ را در سال 2014 خریداری کرد ولی هنوز نیز قابلیت‌های کاربر پسند برای بازاریابی  را همانند پیام‌رسان فیس‌بوک ندارد.

 

مطالعه کنید: تبلیغات در واتساپ

واتساپ بیزینس چیست؟

واتساپ بیزینس (WhatsApp business)، نرم‌افزاری رایگان است که هم برای اندروید و هم برای آیفون قابل استفاده است. لذا واتساپ بیزینس همانند واتساپ در لپ تام قابل استفاده نیست. لذا اصطلاحات نسخه دسکتاپ واتساپ بیزینس تاکنون ارائه نشده است. واتساپ بیزینس که توسط شرکت فیس‌بوک ارائه شده است، برای کسب‌وکارهای کوچک درنظر گرفته شده است. لذا امکاناتی در آن وجود دارد که سبب رشد در کسب‌وکارهای کوچک می‌شود.

واتساپ بیزینس ارتباط با مشتریان را ساده می‌سازد. مهمترین مساله‌ای که در ارتباط با مشتریان وجود دارد، پاسخ‌دهی سریع به آنها می‌باشد. لذا در واتساپ‌بیزینس می‌تون تعریف کرد که چگونه به صورت خودکار به پرسش‌ها و نیازهایی که از طرف مشتریان مطرح می‌شود، پاسخ داد.

مزیت عمده دیگر واتساپ بیزینس آن است که محیط آن بسیار شبیه واتساپ می‌باشد. لذا کار کردن با آن مشابه واتساپ می‌باشد. از این رو برای مالکان کسب‌وکارهای کوچک، کارکردن با آن آسان می‌باشد.

سه ویژگی عمده‌ای که در حال حاضر در واتساپ بیزینس وجود دارد، به شرح زیر می‌باشد:

الف) پروفایل کسب‌وکار (Business Profile): در پروفایل کسب‌وکار می‌توانید اطلاعات مهم کسب‌وکارتان مانند آدرس، ایمیل و وب‌سایت را منظور کرد.

ب) آمار ارسال پیام‌ها (Statistics): این امکان فراهم شده است تا بدانیم چند درصد از پیام‌هامون با موفقیت ارسال شده‌اند و چند درصد از آنها به دست مشتریانمون رسیده‌‌اند.

ج) ابزارهای پیام‌رسانی (Messaging Tools): ابزارهایی هستند تا با بهره‌گیری از آنها به سرعت به مشتریانمون پاسخ دهیم

برای دانلود واتساپ بیزینس می‌توانید از Google Play Store و همچنین App Store استفاده کنید.

لذا چنانچه شما کسب‌وکاری ندارید، نیازی به دانلود این نرم‌افزار ندارید و با بهره‌گیری از همان واتساپ می‌توانید برای مکالمه و پیام‌دادن به دوستانتون استفاده کنید.

چگونه از واتساپ استفاده کنیم؟

واتساپ نسخه‌های مخصوصی برای اندروید، آیفون، ویندوز موبایل و نوکیا S40 ارائه کرده است. همچنین واتساپ برای وب، ویندوز و همچنین مک، نسخه‌هایی ارائه کرده است که لازمه استفاده از آنها، نصب واتساپ بر روی گوشی موبایل می‌باشد.

هماننند تمام پیام‌رسان‌های دیگر که بر اساس شماره موبایل هستند، در واتساپ نیز پس از نصب، کشور و شماره موبایل شما را دریافت می‌کند. لذا کد تایید ثبت نام به شماره تلفن شما پیامک می‌شود. برای تنظیم کردن پروفایل در واتساپ، می‌توانید اطلاعات خود از فیس‌بوک را نیز به واتساپ انتقال دهید. همچنین علاوه بر آن می‌توانید اطلاعات جدید پروفایل خود را نیز در واتساپ تعریف نمایید.

واتساپ از تلفن‌هایی که در لیست مخاطبین شما هست استفاده می‌کند تا لیستی از افرادی که می‌توانید در واتساپ با آنها تماس بگیرید را به شما نشان دهد. هر کسی که در لیست مخاطبین خود در تلفن همراهش، شماره موبایل شما را ذخیره کرده باشد، به صورت اتوماتیک شما را در لیست مخاطبین خود در واتساپ می‌بیند. البته در تنظیمات حریم خصوصی واتساپ امکانی وجود دارد تا شما در لیست مخاطبین کسانی که شماره شما را ذخیره کرده‌اند، قرار نگیرید.

مشاوره در خصوص بانک شماره واتساپ

 

چهار  را برای به اشتراک گذاری، پیام‌ها، عکس‌ها و ویدئوها در واتساپ وجود دارد:

الف) چت دونفره یا چت یک به یک

همانند پیام‌رسان‌های دیگر و یا دیگر برنامه‌ها چت، شما می‌توانید با هرکسی که در لیست مخاطبین شما قرار دارد (شماره او را در تلفن همراه خود ذخیره کرده‌اید و او نیز در نرم‌افزار واتساپ ثبت نام کرده است)، پیام ارسال کنید. همچنین می‌توانید با او تماس صوتی و ویدئویی داشته باشید و یا پیام صوتی برایش ارسال کنید

ب) لیست‌های پخش (broadcast lists)

زمانی که شما پیامی را برای لیست پخشی ارسال می‌کنید، پیام شما به تمام افرادی از آن لیست ارسال می‌شود که شماره شما رو در تلفن همراهشون ذخیره کرده باشند. لذا تک تک آن افراد، پیام شما را همانند پیامی عادی می‌بینند. لذا متوجه نمی‌شوند که پیام شما برای دیگران نیز ارسال شده است.

این قابلیت مشابه BCC (Blind Copy Carbon) هست که در ایمیل نیز استفاده می‌شود. لذا اگر فردی که پیام شما با لیست پخش به او رسیده است، پیام شما رو ریپلای کند، پیام تنها به شما ارسال می‌شود و از این به بعد همانند چت دونفره می‌باشد. محدودیت مخاطبین در لیست‌های پخش، 256 مخاطب می‌باشد

ج) گروه‌ها

گروه‌ها در واتساپ این امکان را فراهم می‌سازند تا پیام شما همزمان میان 256 نفر به اشتراک گذاشته شود. لذا همانند چند دو نفره، در گروه می‌توان عکس، فیلم، صوت و فایل‌های دیگر را به اشتراک گذاشت و تمامی اعضای گروه در گروه مشارکت داشته باشند.

د) چت دونفر بدون ذخیره کردن تلفن

در واتساپ مشابه تلگرام و یا اینستاگرام، مفهوم نام‌کاربری (username) وجود ندارد. اما تلفن موبایل کارابران نقش کلیدی دارد. لذا در واتساپ شماره موبایل همانند نام کاربری در تلگرام می‌‌باشد. لذا چنانچه شخص شماره تلفنش 09121400237 هست و می‌خواهید در واتساپ برایش پیام ارسال کنید، کافی است لینکی مانند لینک زیر ایجاد کنید:

http://wa.me/989121400237

با کلیک بر روی این لینک، نرم‌افزار پیش‌فرض واتساپ شما باز می‌شود و می‌توانید بدون ذخیره کردن آن شماره در لیست مخاطبین، برایش در واتساپ پیام ارسال کنید. خرید ممبر واتساپ یکی از بهترین راه هاست.

چرا باید از واتساپ برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنم؟

مهمترین دلیلی که استفاده از واتساپ را برای تبلیغات و بازاریابی اجتناب‌ناپذیر می‌کند، آن است که درصد بسیار زیادی از مشتریان شما، هم‌اکنون از واتساپ استفاه می‌کنند. در هر روز، بیش از 60 میلیارد پیام از طرق واتساپ میان کاربرانش ردوبدل می‌شود.

نکته بسیار جالب آن است که کاربران واتساپ و دیگر پیام‌‌رسان‌ها مانند تلگرام تمایل دارند تا با کسب‌وکارها در داخل پیام‌رسان تعامل بیشتری داشته باشند و عملا به جای آنکه پیامک و یا تماس تلفنی برای خریدهایشان داشته باشند، این تماس‌ها و تعاملات از طریق پیام‌رسان انجام شود.

بر اساس مقاله چگونه پیام‌رسان‌ها تجارت رو پیش می‌برند (How messaging moves business) که در فیس‌بوک منتشر شده است، 67 درصد از کاربران پیام‌رسان‌های موبایل (مانند واتساپ و تلگرام)، گفته‌اند که طی 2 سال آینده تمایل دارند که بیشتر از این روش برای ارسال و دریافت پیام  با کسب‌وکارها استفاده کنند. همچنین 53 درصد از این افراد گفته‌اند که بیشتر تمایل دارند از کسب‌وکاری خرید کنند که بتوانند مستقیما و بدون واسطه به آنها پیام ارسال کنند.

لذا، چنانچه بیشتر مشتریان شما افراد جوانی هستند، بیشتر تمایل دارند تا از پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و یا واتساپ با شما در ارتباط باشند و اینکه با هم تماس تلفنی و یا پیامکی، پست و یا ایمیلی داشته باشید، از جایگاه پایین‌تری برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که بین 18 و 29 سال سن دارند، بیش از افرادی که بالاتر از 50 سال سن دارند از پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ استفاده می‌کنند.

آمار جالب دیگر آن است که 98 درصد از پیام‌ها که در پیام‌رسانی مانند واتساپ ارسال می‌شوند، خوانده می‌شوند و 90 درصد آنها طی 3 ثانیه اول باز می‌شوند.

اجتماع تاریک (dark social)  چیست؟

فیس‌بوک، اینستاگرام و لینکدین شبکه اجتماعی هستند. اما پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ و تلگرام شبکه اجتماعی نیستند، هرچند در آنها این قابلیت وجود دارد تا پیام‌ها به صورت مستقیم و از طریق کانال و گروه منتشر شود، اما این انتشار محدود است و گستردگی شبکه‌های اجتماعی را ندارد. از این رو به اجتماع تاریک یا دارک سوشیال شناخته می‌شوند. ارسال ایمیل به دسته‌ای از مخاطبان نیز همانند ارسال پیام در گروه و کانال نیز در خانواده اجتماع تاریک یا دارک سوشیال قرار می‌گیرد.

هرچند شبکه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات نقش عمده‌ای دارند اما تحقیقاتی که در سال 2018 انجام شده است نشان می‌دهد که 84 درصد از اشتراک‌گذاری‌هایی که در فضای آنلاین انجام شده است، در محیط‌های سوشیال دارک یا اجتماع تاریج انجام شده است که این خود بیانگر اهمیت استفاده از پیام‌رسان‌ها برای تبلیغات و بازاریابی می‌باشد.

استراتژی، راهکارها و نکات بازاریابی در واتساپ

تاکنون واتساپ امکان مستقیمی برای تبلیغات کسب‌وکارها و فروش آن ارائه نکرده است. لذا این کار همانند تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام که با پرداخت هزینه به شرکت فیس‌بوک انجام می‌شود، بازاریابی در واتساپ نیازی به پرداخت هزینه ندارد. لذا این امر سبب می‌شود تا بازاریابی به شیوه‌های نوآورانه و خلاقانه توسط کسب‌وکارها انجام شود.

از آنجایی که در حال حاضر، واتساپ ضریب نفوذ بالاتری نسبت به دیگر پیام‌رسان‌ها دارند، لذا باید استراتژی مشخصی برای بازاریابی در واتساپ داشت. محدودیت‌های کمی وجود دارند که بایست آنها را در زمان تدوین استراتژی برای بازاریابی در واتساپ درنظر داشت. در واتساپ عادی حساب کاربری از نوع اکانت تجاری وجود ندارد. لذا کابران زمانی که از واتساپ عادی برای ارتباط با آنها استفاده می‌کنید، شما را به صورت فردی عادی می‌بینند.

البته این محدودیت در واتساپ بیزینس مرتفع شده است. لذا در واتساپ بیزینس می‌تواند اکانت یا حساب کاربری تجاری ثبت کنید. لذا زمانی که برای مشتریتان پیام ارسال می‌کنید، متوجه می‌شود که پیام از فردی عادی ارسال نشده است، بلکه از کسب‌وکار مشخصی ارسال شده است.

در واتساپ با استفاده از لیست پخش (broadcast list)، حداکثر می‌توانید همزمان پیام خودتون رو 256 نفر ارسال کنید. لذا برای بیشتر از این تعداد، باید لیست‌پخش‌های بیشتری ایجاد کنید و یا پیام‌ها را به هر نفر به صورت تکی ارسال کنید.

یک استراتژی که برای برقراری ارتباط با مشتریان در واتساپ مفید هست، این است که در آگهی‌های دیگر، مشتریان رو ترغیب کنید که مثلا برای جایزه و یا دریافت محصول رایگان و یا هر خدمات جذاب دیگر، در واتساپ به شما پیام دهند. لذا اگر آگهی شما در ایمیل تبلیغاتی انبوه می‌باشد، می‌توانید لینکی مانند http://wa.me/989121400237  را در متن آگهی قرار دهید که با کلیک بر روی آن، درخواست خودشون رو براتون ارسال کنند.

با این روش می‌توانید ارتباطات بعدی خود رو با مشتریان حفظ کنید. البته توجه داشته باشید که برای شماره‌ای که در لینک آورده می‌شود، حتما از واتساپ بیزینس استفاده کنید تا بتوانید از امکاناتی مانند پاسخ خودکار به پیام‌ها استفاده کنید.

در استراتژی دیگر، می‌توانید در سایت به مشتریان به صورت نوتیفیکشن پیامی نشان دهید که مشخصات و تلفن خودشون رو وارد کنند و شما با توجه به اینکه مشتری چه مشخصاتی وارد کرده است، پیام اختصاصی در واتساپ برایش ارسال کنید.

ابزارهای بازاریابی در واتساپ

واتساپ مدتی هست که اپلیکیشنی با نام واتساپ بیزینس (WhatsApp business) ارائه کرده است. هدف واتساپ از ارائه این اپلکیشن، کمک به کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد. این ابزار رایگان می‌باشد و قابلیت نصب بر روی اندروید و ios را دارد. واتساپ بیزینس به شما کمک می‌کند تا به صورت خودکار به پیام‌ها جواب دهید، پیام‌ها رو مرتب کنید.

در واتساپ بیزینس می‌توانید به پرسش‌هایی که بیشترین تکرار رو دارند، پاسخ‌های مشخصی به صورت خودکار ارسال شود. همچنین برای زمان‌هایی که قادر به پاسخگویی به مشتریانتون نیستید، می‌توانید تنظیم کنید تا پیامی خودکار برایشان ارسال شود تا سپس پاسخگوی آنها باشید. همچنین پیام خوشامد گویی نیز به مشتریان جدیدتان می‌تواند ارسال شود.

لذا از انجایی که تاکنون واتساپ همانند تلگرام API (Application Programming Interface) یا واسط برنامه‌نویسی ندارد، لذا واتساپ بیزینس برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مناسب است. واتساپ امکانی فراهم می‌آورد تا با استفاده از لینکی که در سایت خود قرار می‌دهید، مشتریان می‌توانند با کلیک بر روی آن، بدون آنکه شماره شما رو در گوشی خود ذخیره کنند، با کلیک کردن، به شما پیام ارسال کنند. لذا زمانی هم که به مشتریانتون ایمیل ارسال می‌کنید در قسمت امضای ایمیل (email signature)، می‌توان همان لینک کلیکی واتساپ رو ارسال کنید (مثلا http://wa.me/989121400237 )

در بازاریابی مخصوصا در پیام‌رسان‌ها باید به این نکته توجه داشت که پاسخ سریع دادن به پیام‌ها و عملا سرعت عمل داشتن در ریپلای، بسیار اهمیت دارد. لذا استفاده از پاسخ‌دهنده خودکاری که در واتساپ بیزینس وجود دارد، می‌تواند کارایی شما را بسیار افزایش دهد.

توجه داشته باشید که ابزارهایی وجود دارند که در یک موبایل شما بیش از یک اکانت ایجاد کنید. اما استفاده از آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند چراکه سبب مسدود شدن شما توسط واتساپ می‌شود.

هرچند واتساپ قدرت پیام‌رسان فیسبوک (Facebook messenger)  را در بازاریابی ندارد، ولی در آن جهت در حال حرکت می‌باشد. لذا از آنجایی که واتساپ سرویس‌های خاصی برای بازاریابی ندارد، کسب‌وکارهایی که با استراتژی مشخصی بازاریابی در واتساپ رو دنبال کنند و در این زمینه پیش‌رو باشند، برگ برنده‌ای نسبت به دیگر رقبا در اختیار خواهند داشت.

در حال حاضر واتساپ بازاری ناب برای ورود و رقابت برای جلب توجه مخاطبان است. اما برای اینکه کسب و کار شما حضوری پر رنگ و نتیجه بخش داشته باشد، باید چگونگی بهره مندی از واتساپ برای افزایش فروش را آموزش ببینید. ما در این آموزش قصد معرفی بهترین روش های بازاریابی در واتساپ را داریم.

بازاریابی در واتساپ را شروع کنید 

قبل از اینکه به مبحث آموزش بازاریابی در واتساپ بپردازیم. بهتر است در مورد تعریف بازاریابی در شبکه های اجتماعی توضیحی ارائه دهیم. بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنی استفاده از ظرفیت یک یا چند شبکه اجتماعی به منظور برندسازی، افزایش فروش، ارتباط با مشتریان و افزایش ترافیک وبسایت می باشد.

همانطور که آگاه هستید در واتساپ شما با هیچ پیام تبلیغاتی از سوی توسعه دهندگان آن قرار نمی‌گیرید. واتساپ، اپلیکیشنی که امکانات بی نظیری برای بازاریابی و ارتباط با مشتری در اختیار شما می‌گذاردویژگی هایی که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

هزینه کمتر، نتیجه بهتر

بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند واتساپ، هزینه های شرکت در این زمینه را کاهش می دهد، زیرا اغلب ابزارها و پیش نیازها رایگان می باشند. در مقایسه با تبلیغات سنتی، هزینه های مربوط به بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار ناچیز می باشد.

ارسال پیام خوشامدگویی به صورت اتوماتیک

با این ویژگی می توانید به افرادی که برای اولین بار به شما پیام می دهند، پیام تشکر و اولیه ای به صورت خودکار ارسال کنید. سرعت پاسخگویی شما با ویژگی Greeting Message چند برابر می شود. همچنین می توانید به مشتریان قدیمی پیام ارسال کنید و به آنها نشان دهید که به یادشان هستید. این قابلیت کمک می کند تا در نگهداری مشتری قدیمی که یکی از مهمترین اصول بازاریابی در واتساپ است، موفق تر عمل کنید.

همانطور که می دانید تحقیقات نشان می دهند که افرادی که در اولین برخورد با برند پاسخگویی و یا تاخیر در آن مواجه شوند، به احتمال زیاد از همکاری با آن شرکت پشیمان می شوند.

زمانبندی در ارسال پیام ها با قابلیت Away Messages

شاید بخواهید در زمان معینی به تعداد زیادی از مخاطبین خود پیام ارسال کرده و آنها را از موضوع مهمی مطلع کنید. با قابلیتAway Messages این امکان به راحتی برای شما قابل انجام است. حتی می توانید در ساعات بعد از کار پیام های سفارشی تدوین کرده و مشتریان خود را متعجب کنید. با این ویژگی موفقیت شما در اجرای کمپین های فروش و بازاریابی در واتساپ تضمین شده است.

صرفه جویی در زمان با  Quick Replace

زمان زیادی از تیم پشتیبانی و حتی فروش کسب وکارها صرف پاسخگویی به سوالات مشتریان می شود. سوالاتی که اغلب تکراری و متداول هستند. از اینرو با ویژگی Quick Replace  می توانید تا 50 پاسخ آماده کنید تا زمان زیادی برای تیم شما صرفه جویی شود. امکاناتی از این دست بازاریابی در واتساپ را در مقایسه با دیگر ابزارها بسیار لذت بخش تر می کند.

Labels در واتساپ

ویژگی جذاب دیگری که در بازاریابی در واتساپ به شما کمک می کند، ساماندهی و دسته بندی پیام ها است.   در زمان هایی که در کمپین های تخفیفی قرار دارید رسیدگی به خیلی از سوالات نیاز به بررسی بیشتری دارد. با این ویژگی می توانید پیام مورد نظر را علامت گذاری  کرده تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهید. این امکان موجب می شود پاسخ به پیام های مهم را فراموش نکرده و رضایت بیشتری برای مشتریان خود فراهم کنید.

نظرسنجی در واتساپ برای شناخت مشتریان

کاتالوگ محصولات و خدمات

در ارتباط با مشتری باید برای هر چیزی آماده باشید. ارائه یک کاتالوگ حرفه ای با جزئیات به مشتری حس مهم بودن را منتقل می کند. در واقع در مسیر اجرای بازاریابی در واتساپ باید اهمیت به نیازهای مشتری یکی از اولویت های مهم شما باشد. اینکه در ایجاد این احساس چه روشی را انتخاب کنید نیز مهم است ولی در کل هم شما و هم کارمندانتان باید همیشه به دنبال ایجاد این حس در مشتریان باشید. واتساپ با قابلیت کاتالوگ خود به شما این امکان را می دهد که شروع به ساخت کاتالوگ حرفه ای از محصولات یا خدمات خود کنید. بعد از ساخت کاتالوگ می توانید برای مشتریان جدید خود آن را ارسال کنید.

مانند بسیاری از برندها  می توانید از طریق اکانت رسمی واتساپ خود آخرین اخبار مربوط به محصولات، فهرست قیمت ها و همچنین زمان برگزاری کمپین های تخفیفی خود را به مشتریان خود اطلاع دهید.

به دیگران نشان دهید که چه کسانی مشتری شما هستند

برای تاثیرگذاری به افرادی در انتخاب برند شما مردد هستند، مشتریان و رضایتی که از خرید از شما داشته اند را نشان دهید.  به طور مثال با تشویق مشتریان فعلی خود برای ارسال عکس از محصولات و خدمات شما و انتشار آن ها برای بازدید عموم، حس اعتماد را در مشتریان جدید ایجاد کنید. برای انتشار این عکس ها از قسمت وضعیت واتساپ می توانید بهره ببرید.

محصول رایگان به شرط تعامل بدهید.

افراد همیشه از دریافت هدیه رایگان خوشحال می شوند و همواره دوست دارند از هدیه ای که گرفته اند برای بقیه تعریف کنند. از اینرو بسیاری از شرکت ها از این موضوع برای واتساپ مارکتینگ خود نیز استفاده می کنند. با برگزاری مسابقات از طریق واتساپ شروع به تشویق مردم برای تعامل با برند خود کنید و منتظر واکنش های آنان در قبال دریافت هدیه رایگان باشید.  به همین صورت داستان خود را به صورت ویروسی در بین افراد جامعه تکثیر می کنید. با این شیوه  همچنین توانسته اید گام موثری در ایجاد برندینگ بردارید.

کاتالوگ محصولات و خدمات در واتساپبازاریابی در واتساپ مانند هر بستر دیگری در فضای مجازی نیاز به شناخت مخاطب دارد، شما می توانید از واتساپ برای نظر سنجی در بین مشتریان خود استفاده کنید. هدف های مختلفی در اجرای نظر سنجی قابل دستیابی است. شما می توانید برای سنجش

نظرسنجی در واتساپ برای شناخت مشتریان

خدمات و کیفیت محصولات خود شروع به نظر سنجی کنید. همچنین می توانید برای شناخت علایق و سلیقه مخاطبان نظرسنجی انجام دهید. نظرسنجی در واتساپ به خاطر در دسترس بودن و سادگی شیوه اجرای آن با استقبال کاربران می شود. پس بهتر است هر چه زودتر برای استفاده از این ویژگی در بازاریابی خود برنامه ریزی کنید. نظر سنجی باعث می شود، مشتریان شما خود را در تصمیم گیری های آینده شرکت شریک بدانند.

اعتماد سازی با وضعیت (Status) واتساپ

اعتماد سازی به شیوه های مختلف منجر به افزایش فروش می شود. برای ایجاد حس اعتماد در بین مخاطبان می توانید از فضای شرکت و کارمندان خود عکس و فیلم منتشر کنید. انتشار این محتوا ها نشان می دهد که مشتریان با کسب و کاری واقعی در ارتباط هستند. این شیوه به خصوص در مواقعی که کسب و کار شما حضور فیزیکی به صورت فروشگاه ندارد، می تواند تاثیر زیادی در اعتماد آنها داشته باشد.  شناخت شما و افرادی که در مجموعه شما مشغول به فعالیت هستند برای هر مشتری جذاب خواهد بود.

حتی اگر به عنوان یک برند شخصی در حال فعالیت می باشید، می توانید از روزمرگی ها و فعالیت های معمولی خود محتوا منتشر کنید تا کاربران بیشتر با شما احساس صمیمیت کنند.

آموزش رایگان دهید

برای هدایای و ایجاد ارزشمندی الزاما به بخشش هدیه های فیزیکی نیست. می توانید با ارائه آموزش های مفید در زمینه کاری خود به رشد مشتریان خود کمک کنید. دلیل دیگر اهمیت تولید محتوا رایگان، اعتبار بخشی به خود و مجموعه تان به عنوان یک منبع آموزشی در زمینه خودتان است. اینکه کاربران برای حل مشکلات خود به محتوا و آموزش های شما رجوع کنند، تصویر ذهنی مثبتی از شما در ذهن آنها ایجاد می کند.

در تولید محتوا به روز باشید

اگر کسب و کار شما در زمینه ارائه محتوای آموزشی فعالیت می کند، بسیار مهم است که در تولید محتوا به روز باشید. سرعت زیاد رشد تکنولوژی موجب شده کاربران هر بار به دنبال راه حل های جدید بگردند و اگر شما آن راه حل را نداشته باشید، قطعا رقیب شما گزینه بعدی خواهد بود.

در رونمایی از محصولات جدید خلاقانه عمل کنید

برای تحریک مردم در دنبال کردن اخبار محصولات جدید شما، سعی کنید خلاقانه عمل کنید. به گونه ای که مشتاق باشند از رویدادها و محصولات شما قبل از بقیه باخبر شوند. با برانگیختن حس کنجکاوی در آنها، احتمال موفقیت در کمپین های تخفیفی نیز افزایش پیدا می کند. همچنین می توانید پیش نمایشی از محصولات جدید خود در وضعیت و یا گروه های مشتریان خود ارائه دهید. پیشنهاد می کنیم برای اینکه راه های خلاقانه به این منظور پیدا کنید با تیم خود جلسات طوفان ذهنی برگزار کنید. از بررسی رقبا و شیوه های جدید ایجاد هیجان در بین مخاطبان، برای برگزاری کمپینی خلاق الهام بگیرید.

به عنوان یک رهبر به دنبال ایجاد انگیزه در بین تیم کاری خود باشید. زیرا هیجان و انگیزه بالای افراد مجموعه شما به مشتریانتان نیز منتقل می شود.

 

واتساپ مارکتینگ

بازاریابی مقوله پر چالش برای هر کسب و کاری است. در دنیای امروزه نادیده گرفتن ابزارهای دیجیتال برای اهداف بازاریابی ممکن است به قیمت از دست دادن یک بازار بالقوه برای شما تمام شود.  در عصری که افراد جامعه و بازار هدف شما در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی حضوری پر رنگ دارند، نمی توانید خود را کنار کشیده و شیوه های سنتی بازاریابی را دنبال کنید.

در این مطلب سعی کردیم به شما در زمینه بازاریابی و واتساپ مارکتینگ اطلاعات مفیدی منتقل کنیم. تلاش کنید آموزش بازاریابی در واتساپ فرآیندی همیشگی باشد زیرا اطلاعات بازار و موفقیت در فروش همواره در حال تغییر است. حتی واتساپ نیز ممکن است ابزارهای جدیدی برای بازاریابی معرفی کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم بازاریابی در واتساپ را جدی بگیرید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد: 3

پر استفاده ترین خدمات

پست های مرتبط

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید