روش های حرفه‌ای مدیریت کانال تلگرام

روش های حرفه‌ای مدیریت کانال تلگرام

انتخاب نام مناسب بر اساس موضوع فعالیت

از قدیم گفتند که مهمترین حقی که فرزند بر پدر و مادر داره اینکه که نام خوبی براش انتخاب کنند. بحث این مقاله رو با این سخن نغز شروع کردم تا تاکید کنم که نام برای کانال یا گروه تا چه حد تاثیر گذار هست. هرگز فراموش نمی‌کنم که یک عزیزی که قرار بود براشون ممبر هدفمند از مرغداران اضافه کنیم، نام کانال و گروه خودش رو اسم شرکتشون گذاشته بودند و حتی عکس کانال و گروه رو هم آرم و لوگوی شرکت خودشون گذاشته بودند.

قصه این هست که وقتی کسی اولا دنبال کانال برای نهاده‌های مرغ و طیور می‌گرده، معمولا اسم بازرگانی شما رو جستجو نمی‌کنه. مثلا در تلگرام یا در سایت idekav.com جستجو می‌زنه، نهاده های مرغ. لطفا شکل زیر رو ملاحظه فرمایید:

شکل 1) نتیجه جستجو در تلگرام

شکل 2) نتجه جستجو در  سامانه ایده‌کاو

اگر شما هم در نام کانال یا گروهتون از چنین کلماتی استفاده کردید، خوب در یکی از نتایج جستجو خواهید بود و اگر نام مناسبی نگذاشته باشید، دیگر نمی‌تونند پیداتون کنند. البته داستان جستجو در سامانه idekav.com، نیاز به توضیح بیشتری دارد که حتما در مقالات بعدی در این خصوص صحبت می‌کنیم.

پس نامی که قرار می‌دهید، مشابه با آن چیزی باشد که دیگران در بخش جستجوی تلگرام یا در ایده‌کاو، جستجو می‌زنند.

عمومی کردن کانال (public) 

کانال‌های تلگرام به صورت پیش‌فرض عمومی هستند و گروه‌های تلگرامی به صورت پیش‌فرض، خصوصی هستند. البته تلگرام اجازه نمی‌دهد بیش از چند کانال عمومی رو با سیم‌کارتتون بسازید و اگر می‌خواهید کانال‌های بیشتری بسازید، باید آنها را خصوصی کنید. کانال و گروه چنانچه عمومی باشند، در نتیجه جستجوی تلگرام آورده می‌شن و اگر خصوصی باشن، خیر. البته درست هم هست و نباید کانال‌ها و گروه‌های خصوصی رو دیگران بتونند با جستجو پیدا کنند. 

نکته‌ای که اینجا خوب هست بیان شود، اینه که اگر گروهی ساختید که نیازی نیست خصوصی باشه، حتما عمومیش کنید. برای این منظور در تنظیمات گروه در خود تلگرام تنظیم کنید که این گروه عمومی هست. 

همانگونه که در شکل بالا مشخص است، بعد از اینکه گروه رو عمومی می‌کنید، از شما می‌خواد که نام هم براش انتخاب کنید. من سعی کردم در نام گروهم، کلمه marketing رو قرار دهم که اگر کسی این کلمه رو جستجو زد، بتونه گروهم رو پیدا کنه.

انتخاب یوزرنیم کوتاه و جذاب

خوب، نام کانال و گروه می‌تونه هم فارسی باشه و هم انگلیسی و همه جوره می‌شه نوشتش. یعنی بین کلمات از فاصله استفاده بشه. اما یوزرنیم کانال و گروه حتما باید انگلیسی باشه و بین اونها هم فاصله نباشه. لطفا شکل زیر رو ملاحظه فرمایید:

من در قسمت جستجوی خود تلگرام، کلمه chiken رو جستجو زدم (البته املای کلمم هم اشتباه هست و درستش chicken هست).

همانگونه که با مستطیلای سبز مشخص کردم در بسیاری از موارد، کلمه chiken در نام یا عنوان کانال نیست، بلکه در یوزرنیم کانال هست. هرچند که مثل اون دو نتیجه آخر، عنوان کانال‌ها، یکیشون روسی و دیگریشون هم عربی هست. البته من دقیقا نمی‌دونم که تلگرام بر اساس چه معیاری، نتایج جستجو رو مرتب می‌کنه. البته این احتمال وجود داره که کانال‌هایی که در محتوای پست‌هاشون از اون کلمه بیشتر استفاده کردند، احتمالا در نتایج بالای جستجو قرار می‌گیرند.

اضافه کردن  ۲۰۰ عضو هنگام ساخت کانال

زمان ساخت کانال، میشه حداکثر 200 عضو از لیست مخاطبینمون رو بهش اضافه کنیم. حالا اینکه چرا تلگرام عدد 200 در انتخاب کرده و چند سال هم هست هیچ تغییری نداده، برای خودم هم سوال بزرگی هست. به هر ترتیب من اگه مالک تلگرام بودم، برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، حداقل 2000 رو درنظر می‌گرفتم. خوشبختانه از اونجایی که این 200 عضو رو شما از لیست مخاطبین تلفن همراهتون می‌خواهید اضافه کنید (نه از لیستی از تلفن‌ها یا یوزرنیم‌هایی که اونها شما رو نمی‌شناسند) و اونها هم شماره شماروه ذخیره کردند، لذا به یکباره میتونید این 200 نفر رو اضافه کنید. در غیر این صورت بیشتر از 50 تا نمی‌تونستید اضافه کنید و برای 50 تای بعدی هم حداقل یکی دو هفته دیگه باید صبر می‌کردید.

 تبادل لینک و کاربر با کانال‌های معروف

تبادل قصه جالبی داره، چه در تلگرام و چه در اینستاگرام و چه در شبکه‌های اجتماعی دیگر. البته در عرصه اقتصادی به تبادل شاید تهاتر گفته بشه. مثلا ما نفت می‌دیم به هند و به جای اینکه پول به ما بده برنج می‌ده. خوب بگذریم. برای تبادل باید کمی ارتباطاتمون رو گسترش بدیم و با مدیران کانال‌های دیگری وارد صحبت و مذاکره بشیم.

البته در حال حاضر سرویسی برای تبادل راحت من نمی‌شناسم که کاربران کانال‌ها به سادگی از آن استفاده کنند. پیشنهاد من اینکه که از طریق idekav.com، جستجو بزنید و کانال‌ها و گروه‌هایی رو که مرتبط با کسب‌وکارتون هستند رو پیدا کنید و با امکانی که در ایده‌کاو هست، به سادگی به مدیران اونها پیام بدید و در خواست تبادل داشته باشید. 

البته انتخاب کانال برای تبادل خیلی بهتر از گروه است. هرچی کانال فعال‌تر و محتواهای بهتری هم داشته باشه، برای تبادل ارجحیت داره. البته حتما در مقاله دیگری، مفصل‌تر در خصوص تبادل صحبت می‌کنیم.

تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند یک مفهوم خیلی گسترده هست و می‌تونه مصداق‌های متعددی داشته باشد. البته بهتر اول هدفمندی رو بیشتر توضیح بدیم. اینکه کسایی که تبلیغات ما براشون ارسال می‌شه، مارو می‌شناسند و یا به خدمات ما نیاز دارند و یا در آینده نزدیک نیاز خواهند داشت، می‌شه تبلیغات هدفمند. 

یه نمونه از تبلیغات هدفمند، ارسال پیامک‌های هدفمند هست. مثلا اگر کانال شما در خصوص آموزش رمزارزها هستش، می‌تونید به کسانی که در گروه‌های تلگرامی مربوط به اموزش رمزارزها هست پیامک بزنید. اگر براتون سوال هست که چگونه می‌شه به اعضای گروه‌های تلگرامی پیامک بزنید، حتما این لینک رو ملاحظه بفرمایید.

روش دیگر برای تبلیغات هدفمند، ارسال پیام هدفمند و انبوه در واتساپ هست که البته آموزش صفر تا صد آن را می‌توانید در این لینک ملاحظه فرمایید.

در این بخش از مقاله برآن نیستم تا درخصوص انواع روش‌های تبلیغات هدفمند رو دربارشون صحبت کنیم و حتما در مقاله‌ای دیگر، مفصل در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

محتوای ناب، مفید و هدفمند تولید کنید

قدیم‌تر‌ها (مثلا زمان بابابزرگای ما)، هر که نمی‌تونست بخونه و بنویسه بهش می‌گفتن بی‌سواد. بعدترها، هر کی بلد نبود با کامپیوتر کار کنه مثلا تایپ کنه و ایمیل بزنه بی‌سواد محسوب می‌شد. مثلا خاطرم هست سال 1379 وقتی داشتم گزارش پروژه کارشناسیمون رو می‌نوشتم،من رو کاغذ با خودکار نوشته بودم و می‌دادیم به خدمات کامپیوترها و اونها تایپ می‌کردند و دوباره پرینت می‌گرفتند و ما تصحیح می‌کردیم و … . یا مدیران نامه‌هاشون رو روی کاغذ می‌نوشتند و می‌دادند منشی‌ها که تایپ کنند. ولی الان احتمالا دیگه رئیس جمهورها هم شاید رو کاغذ نامه رو نمی‌نویسند و مستقیما پیش‌نویسش رو برای منشیشون برای ارسال و البته پیگیری‌های بعدی، تایپ می‌کنند. 

الان در سال 2022 که دارم این مقاله رو می‌نویسم، بی‌سواد کسی نیست که نتونه بخونه، یا بنویسه یا تایپ کنه. بی‌سواد کسی هست که نتونه محتوا تولید کنه و محتوای کسب‌وکارش رو بده دیگران براش ایجاد کنند. بنابراین به راحتی می‌تونید در هر کسب‌وکاری که هستید محتوهای عالی تولید کنید و به لطف شبکه‌های اجتماعی و وب، آموزش‌هاش هم به صورت رایگان به سادگی در دسترس هست.

پس اگه محتوای عالی تولید کنید، حتما در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، کاربران برای هم فورواردش می‌کنند و سبب می‌شه کانالتون اعضای جدیدی پیدا کنه.

در انتهای هر مطلب یوزر نیم کانال خود را بنویسید

هرچند که اگر پیامی از یک کانالی فورواد شده به دست شما برسه، می‌تونید به کلیک روی عنوان پست، اونجایی که نوشته Forwarded from ، به کانال اصلیش برسید. اما خوب خیلی از کاربرا این کار رو بلد نیستند و یا امکان داره محتوای شما مستقیما از کانال شما فوروارد نشه. پس از یوزنیم کانالتون رو در پست‌هاتون قرار بدید، هر جایی محتوای شما منشتر بشه، می‌تونند به شما دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید
چگونه گروه تلگرامی را مدیریت کنیم؟ + نکات مدیریت گروه تلگرام

استفاده از ربات ها در مدیریت کانال

اگه تو گروهی که برای شما هست، ربات قرار دهید، برخی از ربات‌ها این کار رو انجام می‌دن که هر عضوی از گروه که بخواد تو گروه پیام بگذاره ازش می‌خوان که تو کانال شما عضو بشه و بعد بهش اجازه می‌دن در گروه بتونه پیام بگذاره. 

فعال سازی ری اکشن کانال

تلگرام مدتی هست که امکانی فراهم کرده که اعضای کانال و گروه بتونند، برای هر پست، لایک یا …. مشابه اینستاگرام قرار دهند. البته این گزینه به صورت پیشفرض فعال نیست. برای فعال کردنش باید به قسمت تنظیمات کانال و گروهتون برید و فعالش کنید.

البته همونگونه که می‌بینید ری‌اکشن‌های تلگرام تنوع خیلی زیادی دارد و می‌تونید تنها تعداد از اونها رو انتخاب کنید. البته اگر نصیحت‌پذیر هستید، پیشنهاد می‌کنم دست نزنید و بزارید هموش باشن

انتخاب تعداد محتوای روزانه 

حتما در کانال و گروهتون روزانه محتوا قرار دهید (خودم در همین لحظه برای اینکه به این نصیحت عمل کنم رفتم و یک پست از کانالم انتخاب کردم و تو هر 6 تا گروهم فوروارد کردم 😊). تلگرام مثل اینستاگرام و یوتیوب نیست که هرچه به صورت مداوم محتوا قرار دهید، شما رو در اکسپلورر به افراد بیشتری نشان دهد. البته الان که دارم این مقاله رو می‌نویسم به ذهنم رسید که شاید نشون دادن در نتایج جستجوی تلگرام بی‌ربط به انتشار مطالب روزانه نباشد و اون کانال‌ها و گروه‌های عمومی رو نتیجه جستجو به کاربران نشون بده که در کانال و گروهشون پیام‌های روزانه و مرتبی قرار می‌دهند.

بی صدا کردن پیام‌های ارسالی در چنل

این امکانی که الان می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، فقط برای کانال هست و برای گروه‌های تلگرامی وجود نداره. زمانی هست که شما می‌خواهید پست در کانالتون قرار دهید ولی اعضای کانال از آمدن پست جدید مطلع نشوند. حالا این امکان به چه دردی می‌خوره دقیقا نمی‌دونم ولی امکانی هست برای اینکه مزاحم دیگران نشیم تا هروقت خودشون صلاح دیدند و به کانال سرزدند، پست‌های جدید رو ببینند. 

همانگونه که در شکل زیر می‌بینید، هر وقت دارید پستی در کانال قرار می‌دهید، کنارش یک علامت زنگوله قرار داره.

به صورت پیش‌فرض این زنگوله فعال هست. اما با کلیک کردن روش می‌تونید غیر فعالش کنید و برای این پست خاص، نوتیفیکیش به کاربرا برای اومدن پست جدید نشون داده نمی‌شه

محتوای اختصاصی تولید کنید

هماهنگونه که قبلا صحبت کردم، کسی در این سال‌ها نتونه محتوا تولید کنه، بی‌سواد هستش. حالا محتوا هرچیزی می‌تونه باشه. متن جذاب، عکس، فیلم و صوت و یا به صورت ترکیبی باشد. من همواره با عزیزان در کسب‌وکارها که صحبت می‌کنیم، می‌گم مردم عاشق آموزش هستند. اگر شما فروشنده ظروف مس هستید، حتما محتواهایی مخصوصا ویدئویی درست کنید که آموزش بدید فرق ظرف مس خوب و بد، تقلبی و اصلی و هزارن نکته دیگر که شما که چند سال هست در این صنعت هستید بلد هستید. یا حتی اگر بلد هم نیستید برید یاد بگیرید و به دیگران خیلی ساده آموزش بدید. مثلا چنین محتوایی هست که فوروارد می‌شه. اگر کسی فقط یکبار در خصوص مثلا مس از شما آموزش دیده باشه، اگر تصمیم به خرید مس داشته باشه، حتما بهتون مراجعه می‌کنه.

خلاقیت در مدیریت و تولید محتوا

مسلما خلاقیت در هر کاری مهم است. بعضی وقتا نمی‌دونیم چه محتوایی بسازیم. مسلما ایده گرفتن از کانال‌های دیگه و از اینستاگرام خیلی موثر هست. کاری که من مثلا برای کارخانه پدر خانمم انجام می‌دادم اینجوری بود. پدر خانمم، حاج آقای فلاح‌زادهريال در یزد کارخونه ملامین سازی دارند. آخرین بار، فکر کنم، 2 سال پیش بود. رفتم پیششون و ایشون چند نفر دیگه تو دفتر جمع شدیم و من شرو کردم به نوشتن سوال‌هایی در خصوص ملامین و روند تولیدش، موادش،استاندارد و چندین و چند نکته دیگر، آزمایشگاه کنترل کیفی و بسیاری نکات دیگر. بعد از اینکه جمع بندی کردیم، دوربین به دست، رفتیم تو محوطه و بخش‌های مختلف کارخونه و از پرسنلی که تبحر داشتند، خیلی خیلی دوستانه، همین سوال‌ها رو می‌پرسیدم و اونها هم جواب می‌دادند. کاملا مستند و بدون اینکه از قبل متنی رو تمرین کرده باشند. من هم به عنوان مصاحبه گر، جو رو تلطیف می‌کردم و کمک می‌کردم به اینکه اون پرسنل به خوبی توضیح بده. متن‌ها رو خیلی ساده ادیت می‌کردیم و می‌زاشتم توی آپارات، یوتیوب و تلگرام. 

بازخوردها خیلی خوب بود و افرادی که با کارخونه تماس می‌گرفتند می‌گفتند که ما از همون ملامینایی می‌خوایم که می‌زدید زمین نمی‌شکست. سعی کنید کاملا در فیلم گرفتن، طبیعی باشید. با همون لهجه خودتون تا باعث بشه اون حس صمیمیت به مخاطبین منتقل بشه.

هم باید اینکار رو تمرین کرد و هم انجام داد و هم منتشر کرد. نترسید که شاید دوستاتون مسخره کنند. اتفاقا داره نشون می‌شه که دارید دیده می‌شید.

ایجاد راه ارتباطی بین اعضا و مدیران کانال 

حتما، حتما حتما، در توضیحات کانالتون، آدرس و تلفن ثابتتون رو قرار دهید. البته در پایین هر پست هم خیلی خوب هست تا یوزرنیم و تلفن ثابت و همراه ادمین رو قرار دهید، اما اطلاعات تکمیلی در خصوص ادرس و مشخصات تکمیلی خودتون رو در توضیحات کانال قرار دهید.

در خرید ممبر فیک تعادل داشته باشید

برخی که ممبر فیک برای کانال می‌خرند، می‌خواهند که کانالشون تعداد اعضای خوبی داشته باشه تا هر کس که وارد کانال می‌شه، حس خوبی بابت اعتبار مجموعشون بهش دست بده. البته توصیه‌ای بابت خرید ممبر فیک در تلگرام ندارم. هرچند که برای خودم و دیگران این کار را انجام نمی‌دهم. در خصوص اینستاگرام که کاملا مشخص است که این کار تا چه حد غیر اصولی هست و سبب می‌شود تا اینستاگرام دیگر پست‌های شما را به دیگران نشان ندهد.

بصورت مستمر فعالیت داشته باشید

فعالیت مدام در تولید محتوا و قرار دادن آن تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. مسلما همه این کارها نیاز به هزینه و زمان و انرژی دارد. اما اگر شما این کار رو مقایسه کنید با اجاره ملک برای کسب‌وکار، بسیار بهتر خواهد بود. هر ملک اجاره‌ای پس مدتی که تخلیه شود، بیشتر اعتبار کسب‌شده برای صاحب ملک می‌ماند. اما شما با تولید محتوا در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تا سال‌های سال خواهید ماند و اعتبار آن همواره برای خودتان خواهد بود.

محتوای وایرال تولید کنید (محتوای ترند رو به حوزه خودتون ربط بدید)

خاطرم هست، یکی دو هفته قبل در مراسم اهدای جایزه اسکار، استویل اسمیت اومد و بی‌هوا سیلی تو گوش مجری زد. خوب از این اتفاق‌های وایرال احتمالا هفته‌ای یکی دوبار اتفاق میفته. مهم ربط دادنش به حوزه خودمون و انتشار سریع اونها هست. اعتراف می‌کنم که این کار خلاقیت زیادی می‌خواد.

استفاده از سایت برای نمایش بیشتر محتوا

توصیه می‌کنم به صورت بلدمدت سایتی برای کسب‌وکارتون داشته باشید. البته مدیریت سایت برای کسب‌وکارهای کوچک مثل خریدن تردمیل هست که در بسیاری از خانه‌ها بی‌مصرف افتاده است. سایت نیاز به تولید محتوا دارد و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت‌تر از سایت هست.

به هر ترتیب اگر سایت دارید و پستی در تلگرامتون قرار دادید، حتما آن را هم در سایت قرار دهید تا از نظر سئو و یافته شدن در موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل، شانس خودتون رو از دست ندید.

 

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد: 2

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید